ساخت شبکه ای غزل کلاسیک فارسی (مطالعه موردی: غزل سنائی)
نویسندگان
چکیده
این مقاله درصدد اثبات وجود ساخت شبکهای در غزل کلاسیک فارسی است. در ابتدا به تعریف مفهوم ساخت شبکهای پرداختهایم و در ادامه نشان دادهایم که در غزل تمهیدات و مؤلفههایی وجود دارد که میتوان مجموعه آنها را در قالب دو گروه «سازههای زبانی» و «سازههای موسیقایی» جای داد. تکرار، ارجاع، همآیی، هممعنایی، تضاد، جایگزینی و شمول معنایی، از تمهیدات مربوط به سازههای زبانی، و وزن، قافیه، ردیف، تجنیس، ردها، ترصیع و موازنه از سازه ها و تمهیدات موسیقایی هستند. مجموع این مؤلفهها در درون غزل شبکههای ارتباطی چندلایهای را پدید میآورند که منجر به پدیدآمدن نظامی درونی میشود. ما از این نظام درونی به «ساخت شبکهای» تعبیر می کنیم. این مقاله نشان میدهد که ارتباط در محور عمودی غزل کلاسیک وجود دارد.
منابع مشابه
ساخت شبکه ای غزل کلاسیک فارسی (مطالعة موردی: غزل سنائی)
این مقاله درصدد اثبات وجود ساخت شبکهای در غزل کلاسیک فارسی است. در ابتدا به تعریف مفهوم ساخت شبکهای پرداختهایم و در ادامه نشان دادهایم که در غزل تمهیدات و مؤلفههایی وجود دارد که میتوان مجموعة آنها را در قالب دو گروه «سازههای زبانی» و «سازههای موسیقایی» جای داد. تکرار، ارجاع، همآیی، هممعنایی، تضاد، جایگزینی و شمول معنایی، از تمهیدات مربوط به سازههای زبانی، و وزن، قافیه، ردیف، تجنیس، ر...
متن کاملجامعهشناسی غزل سنائی
هدف مقالهی حاضر به کار گرفتن روش جامعهشناسی ادبی در تحلیل جامعهشناختی غزل سنائی، شاعر بزرگ و تأثیرگذار بر روند کلی غزل فارسی در قرن ششم است. پس از توضیحات کوتاهی پیرامون «جامعهشناسی ادبیات» و «جامعهشناسی ادبی» و «جامعهشناسی غزل» کوشش شده است جهاننگری سنائی که متأثر از جهاننگری انسان عام در عصر اوست، با تکیه بر متن غزلهایش نشان داده شود، سپس به تحلیل روابط متقابل زندگی فرهنگی انسان ای...
متن کاملجامعه شناسی غزل سنائی
هدف مقاله ی حاضر به کار گرفتن روش جامعه شناسی ادبی در تحلیل جامعه شناختی غزل سنائی، شاعر بزرگ و تأثیرگذار بر روند کلی غزل فارسی در قرن ششم است. پس از توضیحات کوتاهی پیرامون «جامعه شناسی ادبیات» و «جامعه شناسی ادبی» و «جامعه شناسی غزل» کوشش شده است جهان نگری سنائی که متأثر از جهان نگری انسان عام در عصر اوست، با تکیه بر متن غزل هایش نشان داده شود، سپس به تحلیل روابط متقابل زندگی فرهنگی انسان ایرا...
متن کاملغزل فارسی و آموزههای ملامتی
در تذکرهها و آثار عرفانی همواره از ملامتیه به عنوان گروهی از اهل تصوف و عرفان یاد میشود و در شرح احوال و آثارشان به بیان چند اصل مورد تأکید ملامتیه و برشمردن چند نام و لقب به عنوان اهل ملامت اکتفا میگردد و آنچنانکه شایسته جایگاه برجسته و تأثیرگذار اندیشههای ملامتی در پهنة ادب پارسی است. به تبیین نقش ایشان پرداخته نمیشود و زمینههای باورهای ایشان در بدنة عرفان اسلامی بررسی نمیگردد. در ای...
متن کاملغزل فارسی و آموزههای ملامتی
در تذکرهها و آثار عرفانی همواره از ملامتیه به عنوان گروهی از اهل تصوف و عرفان یاد میشود و در شرح احوال و آثارشان به بیان چند اصل مورد تأکید ملامتیه و برشمردن چند نام و لقب به عنوان اهل ملامت اکتفا میگردد و آنچنانکه شایسته جایگاه برجسته و تأثیرگذار اندیشههای ملامتی در پهنة ادب پارسی است. به تبیین نقش ایشان پرداخته نمیشود و زمینههای باورهای ایشان در بدنة عرفان اسلامی بررسی نمیگردد. در ای...
متن کاملبررسی ساختار روایی در غزل فارسی
شعر، فقط وسیله ابراز تخیل و احساسات شخصی محسوب نمی شود؛ بلکه این قابلیت را دارد که وظایف گوناگونی برعهده بگیرد. از جمله این وظایف، روایت کردن داستان است. غزل، در شکل سنتی خود، فرزند قصیده است؛ اما به مرور از قصیده جدا شده و ساختار ویژه خود را یافته است. غزل سنتی، به لحاظ صورت، گسسته نماست؛ یعنی پیوند مستحکمی میان ابیات ندارد؛ اما غزل روایی از هندسه خاص و مستحکمی پیروی می کند: مقدمه، تنه و نتیجه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادب پژوهیجلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۹۱-۱۱۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023